Czym jest społeczny wymiar zrównoważonego rozwoju? To, mówiąc w skrócie, wpływ organizacji na otoczenie społeczne, w którym ta prowadzi swoją działalność.
Zgodnie z ESRS (European Sustainability Reporting Standards) wyróżnia się cztery grupy, które powinny zostać objęte działaniami pracodawców w zakresie społecznego wymiaru ESG:
- Standard ESRS S1 – Własne zasoby pracownicze.
- Standard ESRS S2 – Osoby wykonujące pracę w łańcuchu wartości.
- Standard ESRS S3 – Dotknięte społeczności.
- Standard ESRS S4 – Konsumenci i użytkownicy końcowi.
Standard S1 to ten „najbliższy” firmie – dotyczy bezpośredniej sfery zatrudnienia i obejmuje wszystkie aspekty relacji spółki z jej pracownikami, między innymi: politykę zatrudnienia, rodzaje podpisywanych umów, urlopy macierzyńskie i ojcowskie, wskaźnik równości wynagrodzeń, politykę inkluzywności i różnorodności oraz obowiązujące u pracodawcy procedury, w tym te dotyczące zgłoszeń wewnętrznych zgodne z ustawą o ochronie sygnalistów.
Przestrzeganie praw pracowniczych to absolutne minimum, jakie obowiązuje pracodawcę, ale budowanie stabilnego i przyjaznego środowiska pracy to znacznie szersze zagadnienie. Istnieje wiele różnych inicjatyw, które mogą podjąć pracodawcy, aby zaprezentować swoje odpowiedzialne podejście – i to nie tylko do zatrudnionych w firmie pracowników:
- Przeanalizować politykę zatrudnienia, różnorodności, work-life balance w firmie, a jeśli jej nie ma – przyjąć odpowiednie akty.
- Przeanalizować rodzaje i treści umów oferowanych pracownikom.
- Przestrzegać wolności związkowej i wspierać prawa pracowników do zrzeszania się.
- Prowadzić działania w zakresie BHP: organizować szkolenia dla pracowników, prowadzić rejestr wypadków przy pracy.
- Wdrożyć politykę praw człowieka, obejmującą również dostawców i partnerów biznesowych: monitorować możliwe naruszenia, przestrzegać procedur w razie ich wystąpień.
- Angażować się w projekty charytatywne i społeczne – i zachęcać do tego pracowników.
- Dbać o relacje z konsumentami: wdrażać mechanizmy reklamacyjne, badać satysfakcję klientów.
Mogłoby się wydawać, że „ESG” to nowy wynalazek – ale w rzeczywistości firmy od zawsze wywierały społeczny wpływ na swoje bliższe i dalsze otoczenie, nawet jeśli nie robiły tego świadomie. Standardy ESG pozwalają ten wpływ ocenić, usystematyzować i rozszerzyć. A CK LEGAL pomaga to zrobić!