Kiedy stosować nowe przepisy o obniżkach cen?
Przedsiębiorca zobowiązany jest poinformować konsumenta o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką w chwili, gdy obniżka zostanie zakomunikowana w formie komunikatów słownych, graficznych lub słowno-graficznych, np.:
- sformułowań takich jak „Promocja”, „Wyprzedaż”, „Okazja”, „-50%”
- komunikatów graficznych takich jak przekreślenie ceny „200 zł”, zastosowanie innego koloru czcionki „50 zł”
- komunikatów słowno-graficznych w formie zestawienia ceny wyższej i niższej
Nowe regulacje obejmują zarówno sytuacje informowania o obniżkach cen w siedzibie sklepu, na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, jak i w reklamie radiowej lub telewizyjnej.
Obowiązek informowania konsumenta o najniższej cenie dotyczy również:
- kodów promocyjnych na określone produkty – przy tym bez znaczenia pozostaje, ile konsumentów otrzymało kod i czy kod jest automatycznie lub manualnie wprowadzany na stronie sklepu
- rabatów na konkretne produkty dla uczestników programów lojalnościowych
Jakich typów promocji nie dotyczy obowiązek informacyjny:
- stosowania kodów rabatowych stanowiących indywidualną ofertę dla klienta, np. z okazji stażu w programie lojalnościowym
- stosowania kodów rabatowych tzw. „koszykowych” – np. kodu na pierwsze zamówienie dowolnie wybranych produktów (kod rabatowy wpisywany przez konsumenta w koszyku zamówienia)
- towarów z krótkim terminem przydatności – towarów, których okres przydatności do spożycia nie przekracza 14 dni od wprowadzenia towarów do oferty oraz towarów wymagających szczególnych warunków przechowywania
- towarów niepełnowartościowych, np. towarów, które posiadają uszkodzone opakowanie
- towarów z terminem przydatności nie przekraczającym 7 dni
- ostatnich sztuk towaru
- sprzedaży wiązanej lub warunkowej w przypadku ofert niedotyczących konkretnego towaru