Kiedy stosować nowe przepisy o obniżkach cen?
Jako przedsiębiorca masz obowiązek poinformować konsumenta o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką w chwili, gdy zakomunikujesz obniżkę: w formie słownej, graficznej lub słowno-graficznej. Użyj np.:
- sformułowań takich jak „Promocja”, „Wyprzedaż”, „Okazja”, „-50%”,
- komunikatów graficznych takich jak przekreślenie ceny „200 zł”, zastosowanie innego koloru czcionki „50 zł”,
- komunikatów słowno-graficznych w formie zestawienia ceny wyższej i niższej.
Nowe regulacje dotyczą zarówno sytuacji, kiedy informujesz o obniżkach cen w siedzibie sklepu, na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, jak i w reklamie radiowej lub telewizyjnej.
Obowiązek informowania konsumenta o najniższej cenie dotyczy również:
- kodów promocyjnych na określone produkty — przy czym nie ma znaczenia, ilu klientów dostało kod i czy wprowadzają go automatycznie lub manualnie na stronie sklepu,
- rabatów na konkretne produkty dla uczestników programów lojalnościowych.
Jakich typów promocji nie dotyczy obowiązek informacyjny?
Obowiązek Cię nie dotyczy, kiedy:
- stosujesz kody rabatowe, które stanowią indywidualną ofertę dla klienta, np. z okazji stażu w programie lojalnościowym,
- stosujesz kody rabatowe, tzw. koszykowe — np. kod na pierwsze zamówienie dowolnie wybranych produktów (kod rabatowy, który klient wpisuje w koszyku zamówienia),
- sprzedajesz produkty z krótkim terminem przydatności — produkty, których okres przydatności do spożycia nie przekracza 14 dni od wprowadzenia ich do oferty oraz towary, które wymagają szczególnych warunków przechowywania,
- sprzedajesz towary niepełnowartościowe, np. takie, które posiadają uszkodzone opakowanie,
- sprzedajesz towary z terminem przydatności nie przekraczającym 7 dni,
- sprzedajesz ostatnie sztuki danego towaru,
- prowadzisz sprzedaż wiązaną lub warunkową w przypadku ofert niedotyczących konkretnego towaru.